Mateusz to menedżer średniego szczebla, który raz po raz zderza się z przysłowiową ścianą. Podczas sesji coachingowych zauważył, że odbiera zachowania innych osobiście (zwłaszcza wtedy, kiedy mierzy się z krytyką) albo sam przeżywa siebie jako kogoś, kto jest “nie OK”. Co te słowa oznaczają w praktyce? Ten ambitny i jednocześnie wrażliwy lider nie cierpi, gdy nie zwraca się uwagi na jego emocje/uczucia, na dodatek kiedy ktoś nie rozpoznaje jego, jako osoby, to czuje, że jest niewystarczająco dobry. Jego wcześniej wspomniana wrażliwość, ciepło i bycie życzliwie współczującym są dla niego wadami.

Process Communication Model został opracowany w latach 70-tych przez amerykańskiego psychologa: dr Taibiego Kahlera. Co ciekawe, jego badania otrzymały grant finansowy w NASA na rekrutację załóg astronautów. Ponad 1,5 miliona osób na całym świecie wypełniło swój Inwentarz Wzorca Osobowości (PPI – z ang. Personality Pattern Inventory) – kwestionariusz Process Communication Model.

PCM, bo takiego skrótu używamy zakłada, że to jak coś mówimy jest tak samo ważne, a czasem nawet ważniejsze, niż co mówimy.


Ten model można stosować w:

  • zarządzaniu zespołem,
  • zapobieganiu i rozwiązywaniu konfliktów,
  • wsparciu w rekrutacji,
  • coachingu, rozwoju osobistym, konsultingu,
  • sprzedaży,
  • negocjacjach,
  • facylitacji.

Istnieje sześć percepcji, przez które patrzymy na świat. Te percepcje to:

  • myśli
  • opinii
  • emocji
  • inakcji (refleksji)
  • reakcji
  • akcji

Odpowiedz sobie, drogi menedżerze/droga menedżerko – co jest dla Ciebie sukcesem w życiu?

Odpowiadając na to pytanie, możesz zwrócić uwagę na to, co jest dla Ciebie ważne i być może dotrzeć do swojej percepcji?

Być może odpowiedziałeś/aś:

  • pracować ciężko, być logicznym i myśleć jasno,
  • trzymać się swoich wartości, mieć wysokie standardy moralne,
  • z troską podchodzić do emocji i uczuć innych ludzi,
  • znaleźć czas dla siebie, spędzić go w spokoju i samotności,
  • być kreatywnym, cenić zabawę i robienie swojego,
  • być przekonującym, czarującym i skupiać się na działaniu.

Który tekst jest Tobie najbliższy?

Ten, który bierzesz jako swój może Cię doprowadzić do odkrycia swojej percepcji. Percepcja to przede wszystkim sposób, w który patrzymy na siebie i otaczający świat. Działa ona jak filtr, który może być zauważony w słowach i strukturze zdań.

Wracając do Mateusza – jak sądzisz, która percepcja wyłania się na pierwszy plan?Mam nadzieję, że pomyślałeś/aś, że EMOCJI! Jeśli tak, to brawa dla Ciebie.

Pytania do Ciebie:

  • Gdybyś był/a menedżerem/rką wyższego szczebla niż Mateusz, to jakbyś go poprowadziła?
  • Jak sądzisz, czego potrzebuje Mateusz?
  • Co chcesz i możesz mu dać?
  • Jakie Twoje zachowania mogą pomóc Mateuszowi wrócić do czucia się OK?


Jedną z interwencji, którą bym zaproponowała w tej sytuacji, to docenienie Mateusza za to, jaki jest i uprawomocnienie tego, co czuje (nie szłabym w negację jego emocji/uczuć). Możesz powiedzieć:

  • Jesteś dla mnie ważnym członkiem firmy/zespołu
  • Dobrze, że jesteś w naszym teamie
  • Świetnie i przyjemnie się z Tobą pracuje.


Tak, jak wspominałam, istotny jest nie tylko to, co mówimy, ale JAK mówimy. Liczą się empatyczne i pocieszające słowa.

Zwróć uwagę również na:

  • ton głosu – przyjemny, otulający, czuły
  • gesty – otwarte dłonie,
  • postawę ciała – otwartą, przyjmującą i akceptującą.

Pamiętaj, że Mateusz ma potrzebę uznania za to, jaką jest osobą – doceń go na tyle, ile możesz. Dodatkowo, zwróć uwagę na sensoryczność – zadbaj o komfort i 5 zmysłów.



Daj, proszę, znać mailowo lub w komentarzu – o czym, chciał(a)byś poczytać.


Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *